Boreal Design Vital 166 havkajak

Pris fra
23.000,00DKK  m/Moms

Vital 166 er en kajak, som aldrig vil stoppe med at imponere.

Lager: Kun få stk. tilbage

Boreal Design Vital 166 er den ultimative allround havkajak til den mindre roer eller mellemstore roer. Selvom en begynder sagtens kan ro den, så vil Vital aldrig vil stoppe med at imponere, jo mere erfaren man bliver som kajakroer.

Vital har en blød primær stabilitet og god sekundær stabilitet, hvilket gør den let at lægge på kant, og at holde den der. Dens enestående håndtering på vandet gør det let at udvikle sine tekniske færdigheder i kajakken og den er let at håndtere under alle vejrforhold. Det ekstra lave bagdæk, gør den utrolig nem at rulle med.

Kajakken er udstyret med for-, bag-, og dagsluge, samt et lille ”handskerum” til kamera, pung og telefon. Bonedry skottet bag sædet gør det ekstra let tømme kajakken for vand. Det helt unikke sæde er lavet i super komfortabelt termoformet skum og med et særligt rygstøtte, som giver optimal kropsrotation.

Boreal Design Vital er den ideelle kajak til roeren der søger en kajak med rigtig gode touring egenskaber, en let roet hverdagskajak og en fantastisk sjov legekajak, samlet i en kajak. Kort sagt, Vital er den perfekte allround kajak til den mindre eller mellemstore roer.

Bange for at Vital er for lille, så se storebroren Vaag.

Kajakken er monteret med finne.

Længde: 16’6”, 503 cm.
Bredde: 53,3 cm.
Cockpit: 80 x 40,6 cm.
Vægt glasfiber: 24 kg.
Vægt Kevlar: 22 kg.
Vægt Carbon: 20 kg
Vægt Full Carbon: 18 kg.

  • Populær
    1.100,00DKK  m/Moms
David Biering 05/11/2014

Anmeldelse af Boreal Design Vital 166 Denne havkajak betager mig virkeligt og jeg forstår hvorfor den på få år har fået så stor opmærksomhed, først i Canada, USA og nu i Europa. Personligt tror jeg, den vil gå ind i den fornemme række af \"klassiske\" havkajakker. Kajaktypen med stort spring og løftede stævne er de senere år blevet meget populære - også herhjemme. Tænk blot på kajakkerne: Valley Gemini, Tiderace Vortex (som betyder Malstrøm) og P&H Delphin. Alle kajakker der er sjove at ro i, kan klare en masse sø og som kan det hele - nemlig leg, rul, elegante vendinger og de er også fine til tursejlads. Vital 166 og Vaag 174 blev i 2007 designet af to ivrige havkajakroere i Canada: Charles-Alexandre Desjardins og Alain Brunet. Jeg har korresponderet med Charles-Alexandre, som har fortalt mig følgende: \"Jeg og min kajakmakker tegnede kajakkerne efter CAD systemet og vi fremstillede herefter kajakkerne i træ og da vi var overmåde tilfredse lavede vi kajakformene og fik solgt en hel del kajakker. Vi valgte de skandinaviske navne, fordi vi var inspireret af det store tidevandsrace ved Lofoten øerne, kaldet Maelström.” Maelström? Øerne Lofoten og Bodø på Norges vestkyst har de stærkeste hvirvelstrømme i verden, fordi tidevandet fra Atlanterhavet og Norske Havet er enormt stort. Tidevandet presses ind og ud mellem Øerne ved Lofoten, hvorved maelströmmen opstår og historierne om skibsforlis mellem disse øer er utallige. Læs f.eks. Edgar Allan Poes fortælling: \"I Malstrømmen\", som netop handler om et skibsforlis ved Bodø. Boreal Designs Vital 166 Vital 166 fås i glasfiber, Kevlar og Carbon, så du kan efter temperament - og pengepung vælge en ultralet kajak i Carbon, en Kevlarmodel og en noget tungere kajak i glasfiber. Alle kajakkerne er af høj kvalitet, det skal de også være til disse priser, og kvaliteten er da også på højde med kajakker fra Valley, Nigel Dennis, Tiderace, og P&H. Vital 166 har målene: 503 x 53 cm og med et cockpit på 80 x 40 cm. Dybde fortil = 24 cm og bagtil 20 cm. Totalvolumen er184 liter. Bunden er næsten flad under roeren og udløber til for- og agterstævnene i softchine - som en Valley Nordkapp LV. Man ser og mærker straks, at kajakken er af høj kvalitet. Kajakken har 4 luger - en rund forluge, en lille, men ret lang luge lige foran cockpittet til uret, iPhonen eller kameraet, en dagsluge med god plads - nem at nå når man ligger på vandet og endelig en stor oval bagluge. Lugerne er lavet af finske Kajaksport, som laver nogle af de bedste og tætteste luger. Når du køber kajakken, så husk, som noget af det første, at sprøjte lugerne let indvendigt med silicone, så er de altid nemme at få af og på. Linerne på dækket er af god kvalitet og reflekterer lyset når man ror i mørke. De sidder godt spændt fast i nedsænkede huler i dækket. Cockpitkanten er et nøglehulscockpit og har en god form, så man uden vanskeligheder kan få sine ben ind og ud af cockpittet. Det store cockpit på 80 cm. betyder, at de fleste kajakroere kan stikke benene ud til siden ved en landgang i hård sø, og hurtigt komme ud af kajakken. Cockpitkanten er ikke skarp og der er fin balance i kajakken når man løfter den op i en arm og bærer den ind til kysten. Balancen er også meget fin, når man bærer kajakken på skulderen. Kajakken er udstyret med Smarttrack fodstøtter, som efter min mening er de nemmeste fodstøtter at stille, dog synes jeg at selve fodstøtten sidder lidt lavt, da man skal træde lidt med svangen i stedet for med forfoden. Måske skyldes det dog, at jeg altid ror som er grønlandsk fanger med strakte ben, som jeg i sin tid har lært det i Ummannaqq. Sædet i Vital Carbon kajakken er formstøbt og ligger således meget lavt i kajakken, hvilket jeg godt kan lide. Hoftesstøtten kan således indstilles efter behov, hvis man lægger et stykke skumgummi ind bag støtten i siden. Kajakkerne har en meget fast - og ret smal klods som ryglæn, hvilket er fint til grønlænderrul. Husk at du selv kan forme denne klods med en grovfil/rasp så den passer til din ryg. Men denne klods kan nemt tages ud og erstattes af en skive skumgummi eller - helt ideelt af en luftpude man kan købe hos thansen.dk - denne pude er utrolig god som rygstøtte i en hel række kajakker. Jeg har boret fire 6 m/m huller i det fine skrå skot indtil dagslugen, så kan man med et par kajakelastiksnore binde luftpuden fast. Man har så en meget behagelig rygstøtte. Skottet i cockpittet er stillet skråt hvilket det skulle være i alle kajakker, så man kan tømme kajakken helt for vand. Kajakken har et stort spring såvel i skroget som på dækket. Nogle vil finde at forskibet måske er lidt højt og springet er lidt voldsomt, men selv finder jeg stor tilfredsstillelse ved disse kajakker, da de er sjove at ro - og fantastiske at surfe med. En kajak med så stort et spring graver sig ikke ned i bølgen, og det løftede forskib kysser bølgen let, når man ror, alligevel går kajakken fint lige ud - med eller uden sænkekøl nede. Dog er det nok sådan, at jeg automatisk - uden at tænke over det - kanter kajakken af og til. Den første uge jeg roede i kajakken brugte jeg overhovedet ikke sænkekølen og jeg har roet kajakken i 10 m/sek med vind/bølger fra agter, agten for tværs og foran for tværs uden sænkekøl - uden problemer, kajakken går lige ud. Blæser vinden foran for tværs skal sænkekølen være oppe, ellers er kajakken lidt lægerrig og driver lidt for vinden. Jeg kan dog sagtens ro kajakken ligeud sådan, men skal så kante lidt eller skyde pagajen lidt ud i læsiden. Min erfaring er således, at Vital 166 kan roes uden sænkekøl langt det meste af tiden - lige som en original grønlandsk kajak. Kajakken er ikke luvgerrig. Så da jeg roede Vital 166 en dag i 10-12 m/sek var jeg noget forbavset over, at jeg havde besvær med at holde kajakken oppe mod vinden. Det løftede forskib blev taget af vinden, så jeg havde meget besvær med at holde kajakken op mod vinden. Da jeg endelig fik rette kajakken op mod vinden og den kom i fart, var det imidlertid ikke et problem. Jeg indså, at grunden til dette måtte være, at sædet var placeret for langt tilbage, så for at eksperimentere med dette, måtte jeg rive det formstøbte sæde af - skønt det var limet godt på kajakkens bund. Jeg prøvede nu at lægge sædet længere frem mellem 6 til 10 cm, og fandt til sidst at sædet til mig skulle være 8 cm længere fremme. Jeg kontaktede herefter designeren Charles-Alexandre som skrev til mig, at denne kajak nødvendigvis skal have et sæde, som kan flyttes frem eller tilbage - afhængig at roerens højde og vægt. Så min antagelse viste sig at holde stik. Senere talte jeg med en anden roer, der har den samme kajak og ligesom jeg holder af at ro i hårdt vejr. Han blev overordentlig glad for at få den oplysning, da han havde været udsat for nøjagtig det samme. Nu er kajakken en helt utrolig dejlig og hurtig kajak, som kan bruges i hård vind og i store bølger - hvilket er overordentligt tilfredsstillende. Konklussion: Vital 166 er en smuk kajak af høj kvalitet, der er meget inspirerende at ro med. På grund af det store spring, den løftede stævn, der \"kysser\" bølgen let, er den uhyre nem at manøvrere, så hver gang der er chance for det laver man et Telemanns sving, et Sweepstroke, et Crossover sving eller sculler, laver støttetag, eller måske et rul. En herlig fornemmelse at have kontrol over kajakken. Sænkekølen behøver man næsten ikke at bruge, den går som en grønlandsk kajak som efter en streg - med lidt kantning, vægtfordeling eller forskydelse af åren. Kajakken ligger fint i vandet, lystrer hvert et vink og opfører sig forudsigeligt i enhver situation. Man sidder rigtig godt, når man har fået indstillet sit eget sæde. David Biering david@kajakdavid.dk

Tilføj anmeldelse: