Nova Craft Prospector 17 SP3 3-sæders PE kano

19.000,00DKK
Lager: Kun få stk. tilbage

Rummelig familiekano med ekstra sæde

Lavet i slidstærkt plastik

  • SP3 plastik

Prospector 17 er en større og mere rummelige udgave af den klassiske Prospector 16 kano. Designet er trofast mod de oprindelige linjer og de gode egenskaber på vandet, som har gjort Prospector 16 til en legende. Den mere rummelige 17 fods udgave har stadig fremragende håndtering på vandet, på trods af størrelsen. Prospector 17 er med ekstra sæde i midten af kanoen, så den er perfekt til familier.

”Prospector” er et navn man ikke kan undgå at stifte bekendtskab med, når man bevæger sig ind i kanoverden. Prospector designet blev oprindeligt skabt af The Chestnut Canoe Company, og enhver kanoproducent med respekt for sig selv, har mindst en Prospector udgave i sit sortiment. Det gælder også Nova Craft. Prospector kanoer er skabt til at kunne bruges på alle typer vandforhold, floder, store søer og fossende vandløb. Det er ikke uden grund, at kanoer i Prospector designet er blevet kendt som ”the workhorse for the Northern rivers”.

Kanoen har et symmetrisk skrog, det vil sige den er ens fra midten og ud til begge ender. Det gør den nem at bruge som solokano, hvor man sætter sig bagvendt på det forreste sæde, og så padler den med bagenden forrest. Det gør også, at kanoen vil være nem at styre og kontrollere i dynamiske vandforhold, så som fossende vandløb. Kombineret med en Shallow Arch bund, eller D-formet bund, og moderat rocker, det vil sige hvor meget kanoen buer opad i enderne, er det en kano der er utrolig let at styre på vandet, og som er sjov og legende når man øver padleteknik.

Alle Prospector SP3 kanoerne fra Nova Craft, leveres med ræling i sort vinyl, flettede sæder og Standard Ash Yoke bæreåg.

SP3 er et 3-lags plastikmateriale, hvor skroget rotationsstøbes af 3 lag palstik. Det giver relativt stive kanoer, i forhold til materialevalget, og det giver kanoer der er utroligt slidstærke. Derfor er disse kanoer også særligt velegnet til udlejningsbrug. Dog er SP3 kanoer er markant tungere end tilsvarende kanoer i fibermateriale. For en familie der er på udkig efter en kano, som kan efterlades ved sommerhuset, er Prospector kanoerne i SP3 et oplagt valg og de vil have en kano der vil holde i mange år.

Nova Craft Prospector 17 SP3 er en slidstærk og rummelige tandemkano. I det meget slidstærke SP3 materiale, er den et oplagt valg til familiebrug, da den har plads til flere mindre børn. Størrelsen gør den også et oplagt valg til skoler og udlejningsbrug.

Karakteristika:

  • Symmetrisk skrog.
  • Shallow Arch bund.
  • Moderat rocker.

Standard udstyr:

  • Sort vinyl ræling.
  • Webbed Ash Seat.
  • Ekstra center sæde.
  • Standard Ash Yoke.

Specifikationer:

  • Vægt: 44,9 kg.
  • Længde: 16’10, 513 cm.
  • Bredde: 92,7 cm.
  • Center dybde: 35,6 cm.
  • Stævn dybde: 58,5 cm.
  • Rocker: 7,6 cm.
  • Kapacitet: 545 kg.

Nova Craft Canoe materialer

Hos Nova Craft Canoe har de siden starten i 1970 været blandt de førende i udviklingen af materialer til kanoer. Med en stolt tradition for at producere kanoer til brug på lange ekspeditioner og i den øde canadiske vildmark, har der altid været fokus på kanoer med meget høj styrke og så lav vægt som muligt.

Deres mangeårige erfaring med produktion af kanoer har bragt dem op i den absolutte top af kanoproducenter, både med hensyn til kanodesign og med hensyn til udvikling af materialer. Denne erfaring giver dem et solidt grundlag for at angive vægten på deres kanoer, som er baseret på gennemsnitlige målinger, der er foretaget over mange år. Udover de naturlige variationer i vægt, så har et valg af andet end standardudstyr også indflydelse på kanoens endelige vægt.

Nova Craft Canoe laver kanoer i forskellige kompositmaterialer og i et superstærkt plastikmateriale. De forskellige materialer har forskellige egenskaber, hvilket gør kanoerne egnet til forskellige formål, afhængig af materialet.

 

Komposit materialer
Ved produktion af fiberkanoer bruges forskellige kombinationer af vævede fibre, vædet i et bindemiddel, også kaldet komposit. Fordelen ved kompositmaterialerne er, at de giver lettere kanoer med fremragende holdbarhed i forhold til kanoer lavet i plastikmaterialer. Det mest kendte og traditionelle fibermateriale er glasfiber, som har været brugt i mange år, mens i mere moderne kompositmaterialer anvendes andre typer fibre så som polyester, Kevlar/Aramid, Innegra og kulfiber. Ofte bruges de forskellige fibre i kombination med hinanden, dermed opnår man en synergi mellem de forskellige materialer, så det samlede resultat bliver endnu bedre. Hos Nova Craft Canoe laver de blandt andet kanoer i traditionel glasfiber, men især fiberkanoerne i deres kombinerede kompositmaterialer TuffStuff, Aramid Lite og Blue Steel har et fremragende rygte.

Kanoer i kompositmaterialer er relativt lette at foretage reparationer på, både hjemme i værkstedet men det er også muligt at lave reparationer, mens man er på tur. Sammenlignet med en kano i plastik, så har fiberkanoer, uanset hvilket kompositmateriale, bedre egenskaber på vandet og længere holdbarhed.

Fiberglass
Fiberglass, eller glasfiber, er det mest kendte af kompositmaterialerne, der bruges til produktion af kanoer. Det er det materiale, der er lettest at bygge kanoer i, og det der giver fiberkanoer til en overkommelige pris. De er slagfaste og solide, men de er også de tungeste af fiberkanoerne. Dog har Nova Crafts kanoer i Fiberglass et godt ry for at være blandt de letteste glasfiberkanoer, der findes.

Kanoerne i Fiberglass produceres med glasfiber i vævede måtter. Det giver en ensartet styrke i hele kanoen, og det gør Nova Crafts glasfiberkanoer til de letteste og mest hårdføre på markedet. Kanoer i Fiberglass anbefales til rekreativt brug, hvor kanoens vægt ikke har væsentlig betydning, men hvor prisen har stor betydning.

TuffStuff
Nova Crafts TuffStuff er et banebrydende og ekstremt stærkt materiale. Det består af en blanding af basalt og Innegra fibre. Basaltfibrene er lavet af smeltet basalt sten, som giver kanoerne utrolig slidstyrke. Innegra er en højteknologisk fiber, der primært består af polypropylene, og det bruges i mange forskellige kompositmaterialer, hvor der lægges stor vægt på lethed, styrke og sikkerhed. Innegra fibrene kan opsuge store mængder energi, hvilket gør dem utroligt slagfaste og ideelle at bruge til kanoer. Når de to fibre bliver vævet sammen i en dug, og tilsat Nova Craft’s stærke vinylester bindemiddel bliver resultatet forbløffende.

Nova Craft kanoer i TuffStuff materialet er et fremragende valg for dem, der søger en kano til ture med familie eller vennerne, men med styrke nok til kunne håndtere et hårdt brug i vildmarken.

Det er et slagfast materiale, der vil noget!

TuffStuff Expedition
Skal kanoen bare kunne holde til alt, hvad den bliver budt på den næste tur i vildmarken, så er TuffStuff Expedition det helt rigtige materialevalg. Materialet er en kraftigere og mere robust udgave af Nova Crafts standard TuffStuff konstruktion, bare med mere gods i, så den kan modstå endnu flere knubs og et hårdt brug over lang tid.

Kanoer i TuffStuff Expedition udgaverne er det perfekte valg til ture i vildmarken over længere tid, og hvor der vil være noget white water på turen. Her får man de absolut mest hårdføre kanoer uden at der bliver gået alt for meget på kompromis med vægten. Performance, styrke og relativ lav vægt, alt i en kano.


Har du nogensinde set nogen smide en kano ud fra en 30 meter høj bygning? Og så bagefter tage ud for at padle i den. Se det her med en Nova Craft kano lavet i TuffStuff.

Aramid Lite
Er vægten af afgørende betydning, så skal man vælge en kano i Aramid Lite fra Nova Craft Canoe. Disse kanoer er lavet til den meget vægtbevidste kanopadler. Den er perfekt til ture i den skandinaviske natur, hvor der er indlagte hyggelige overbæringer af varierende længder. Materialet er lavet med en vævet Aramid dug og vinylester, hvilket giver slagfaste kanoer med stor styrke og meget lav vægt.

Selvom kanoer i Aramid Lite er tænkt til turpadleren, der har mange overbæringer på sine kanoture, så er de også et lækkert valg til den kræsne kanoentusiast, som bare nyder fordelene ved en ultralet kano i hverdagen, når den skal op og ned fra taget af bilen.

Blue Steel
Blue Steel er en ægte Nova Craft specialitet. Det er en hybrid mellem klassisk kulfiber og højteknologisk Innegra fibre. Den stive og lette kulfiber giver kanoerne stivhed og det lækre kulfiberlook, mens det indvendige lag af Innegra polypropylene fibre giver dem robusthed og gør dem ekstra slagfaste. Tilsat Nova Craft’s slagfaste vinylester giver det stive, utrolig lette og, i forhold til vægten, meget stærke kanoer.

Kanoer i Blue Steel er markant stærkere og stivere end de tilsvarende kanoer i Aramid Lite, men ikke helt så lette. De færdes bedst på det flade vand, uden white water, men har bevist, at de også er pålidelige på lange arktiske flodekspeditioner.


Plastikmaterialer
Kanoer, der bliver lavet i plastik, er generelt væsentlig tungere end kanoer lavet i kompositmaterialer. Til gengæld har de den store fordel, at de er væsentlig billigere. Kanoer i plastik kan laves på forskellige måder, de kan blandt andet laves ved at presse plastikplader i facon, hvilket er den billigste metode, men også den metode der giver de mest form-ustabile kanoer. Plastikkanoer i bedre kvalitet bliver normalt rotationsstøbte, på samme måde som man i dag laver plastikkajakker. Det giver en mere ensartede kvalitet og mulighed for at lave kanoerne i forskellige plastikmaterialer med forskellige egenskaber.

SP3 plastik
Nova Craft laver rotationsstøbte plastikkanoer for at få den bedst mulige kvalitet, og fordi man med rotationsstøbning har mulighed for at lave kanoerne i 3-lags plastik. Et skrog i 3-lags konstruktion bliver stivere, stærkere og kan holdes på et rimeligt vægtniveau i forhold til kanoer i 1-lags plastik.
SP3 plastik er en Superliniær Polyethylene i 3 lag, hvor det yderste og inderste lag er lavet i traditionelt plastik, men i en ekstra stærk udgave, og det midterste lag er i PE skum. Denne kombination giver kanoer, som er utrolig slagfaste og ekstremt slidstærke.

Nova Crafts plastik kanoer, i deres helt unikke SP3 materiale, er ideelle til skoler, institutioner og udlejning, hvor kanoerne udsættes for hårdt brug over lang tid. Samtidig er det også de mest prisstærke kanoer, hvilket gør dem attraktive for familier, som vil have en kano, der kan holde i mange år.

 

Det endelige valg af materiale
I nedenstående skema er de forskellige materialer listet i forhold til hinanden, ud fra vægt, styrke og pris.

  • Valg af materiale til din nye Nova Craft kano kan afhænge af mange forhold.
  • Hvor skal kanoen bruges?
  • Hvordan skal den bruges?
  • Hvem skal bruge den?
  • Hvad må den koste?

Og der kan være mange andre overvejelser. Det er ikke nødvendigvis en let beslutning.

Uanset hvilket materiale du vælger til din nye Nova Craft kano, så kan du være sikker på, at den vil følge dig i mange år.

 

Nova Craft – See you on the Water

 

Kanoerne fra Nova Craft leveres som standard med en række lækre detaljer. Materialer og udformningen af disse tilbehørsdele afhænger af, hvilket materiale kanoen er lavet i, men der er muligheder for at foretage opgraderinger og udskiftninger, sådan at din nye kano fra Nova Craft Canoe er tilpasset dit behov og dine ønsker. Når der vælges andet end standardudstyr, så vil vægten på kanoen variere fra den angivne gennemsnitsvægt.


De ekstra muligheder for tilvalg giver dig mulighed for at designe din Nova Craft Canoe, så den passer til dine behov og ønsker. Kontakt os for priser på opgraderinger til din nye kano.

 

Ræling - gunwale

Nova Craft tilbyder 4 forskellige typer rælinger. Kanoerne leveres som standard med en bestemt type ræling, afhængig af det materiale som kanoen er lavet af. Fælles for alle fiberkanoerne er, at man kan opgradere til træræling. Dette er ikke muligt med SP3-plastikkanoerne, som kun kan leveres med vinylræling.

Sort vinylræling
Denne type ræling er standard på plastikkanoerne i SP3 materialet. Vinylrælinger er blødere og mere fleksible end aluminiumsrælinger, hvilket gør dem mindre udsat for skader ved sammenstød. Derfor er det også disse rælinger, der monteres på SP3-Outfitter kanoerne, da de er skabt til udlejning og hårdt brug.
Vinylrælingerne er relativt set billigere end aluminiumsrælinger og hjælper med at holde prisen på disse kanoer på et rimeligt niveau. Ulempen er, at de er tungere.
Vinylrælinger monteres kun på SP3-plasitkkanoer.

 

 


Aluminiumsræling
På kanoer der bliver lavet i de stivere fibermaterialer; Fiberglass, TuffStuff og TuffStuff Expedition, monteres der som standard rælinger i sort anodiseret aluminium. Det giver kanoerne et mere slankt og elegant udseende, og så er de stort set vedligeholdelsesfrie og vil holde i hele kanoens levetid.
Aluminiumsrælingerne bliver lavet i aluminium af samme kvalitet som bruges i flyindustrien. Det giver lette og ekstra solide rælinger, som sammen med de stivere fibermaterialer skaber kanoer med høj stivhed og ekstra gode egenskaber på vandet.

 

 

Aluminium Lite ræling
På de lette kanoer i Aramid Lite og Blue Steel monteres der ekstra lette Aluminium Lite rælinger i sort anodiseret aluminium. Disse lette og slanke rælinger giver kanoerne et endnu lettere udtryk end med standard aluminiumsrælingerne, og giver desuden en ekstra reduktion af vægten. En lækker fordel når kanoen skal bæres på skuldrene ved lange overbæringer.

 

 

 

 

White Ash træræling

Der er flere fordele ved en ræling i træ, hvor den mest åbenlyse er det æstetiske udtryk, kanoen får. Der er intet, der slår en flot fiberkano med træræling. En træræling giver kanoen et klassisk og traditionelt udseende, og så er det utrolig hårdført.
Der er også praktiske årsager til at vælge en træræling. Den er mere lydsvag på vandet, så det lyder ikke så voldsomt, når man slår padlen eller andet udstyr mod rælingen, hvilket er en fordel, hvis du er interesseret i jagt og fotografering. Træ bliver heller ikke koldt, som aluminium gør, hvilket er en fordel, hvis kanoen bruges om vinteren. Og så er en træræling bare lækker at røre ved.
Rælinger i White Ash er olieret, og det kræver, at man vedligeholder dem. Men bliver de plejet og holdt ved lige, så vil man have en ræling, der holder i mange år, og som får kanoen til at fremstå elegant og lækker, selv efter mange års brug. Kanoer med træræling bør opbevares indendørs udenfor sæsonen.

 

Sæder

Sæderne i en kano har stor betydning for komforten, når man skal sidde i kanoen en hel dag. Hos Nova Craft Canoe tilbyder de to forskellige typer sæder, begge med stor komfort.

Ash Webbed Seat

Disse sæder er lavet med en ramme i aksetræ, og selve sædet er lavet i flettede remme.
Ash Webbed sæderne monteres som standard på SP3-Outfitter kanoerne, men kan også monteres på alle fiberkanoerne uden merudgift.
Sæderne i flettet webbing er både solide og meget komfortable, men der er lidt tungere end Bootlace sæderne.

Ash Bootlace Seat

Ash Bootlace sæderne monteres som standard på alle fiberkanoerne fra Nova Craft. De giver kanoerne et autentisk og klassisk udtryk, og så er de utroligt komfortable på lange dage i kanoen. Bootlace sæderne giver også bedre ventilation til bagdelen, hvilket kan være en komfortabel fordel på lange og varme dage i kanoen.
Sæderne er lavet med en ramme i asketræ og et flettet sæde i gyldne nylontråde.

Ekstra midtersæde

Opgrader kanoen til 3 personer. Det tredje sæde monteres lige foran bæreåget, så man sikrer at balancen i kanoen bevares. Når der monteres et ekstra midtersæde, vendes bæreåget om, så det stadig kan bruges.
Sædet kan monteres som Ash Bootlace eller Ash Webbed sæde, så det matcher de andre sæder i kanoen.

 

Bæreåg – Yoke

Et bæreåg, eller et yoke, har to funktioner i en kano. Den virker både som en tofte, der afstiver kanoens skrog, samtidigt er den udformet sådan, at det kan hvile på skuldrene, når man bærer kanoen.
Afhængig af hvilket materiale kanoerne er lavet i, så bliver Nova Craft kanoerne monteret med et bestemt type bæreåg. Det er muligt at opgradere bæreåget på alle Nova Craft kanoerne.

Standard Ash Yoke
Dette bæreåg monteres som standard på kanoerne i Fiberglass og er lavet i asketræ.

 

Deluxe Ash Yoke
Med et Deluxe Ash Yoke, får man bedre komfort når kanoen bæres på skuldrene. Åget er lidt kraftigere og med mere facon, der hvor det ligger på skulderene, sammenlignet med Standard Ash bæreåget..
Deluxe Ash Yoke bliver som standard monteret på kanoer, der er lavet i TuffStuff, TuffSuff Expedition og SP3-plastik.

Deep Dish Yoke
Super lækkert bæreåg med mere markant facon, Det giver bedre komfort, når kanoen bæres på skuldrene. Deep Dish bæreåget er som standard monteret på de lette Aramid Lite og Blue Steel kanoer, da disse lette kanoer netop er designet til langturspadleren, der skal lave mange og lange overbæringer.
Det er muligt at opgradere alle Nova Craft kanoer med et Deep Dish bæreåg.

 

Aramid Skid Plates

Skal din nye Nova Craft bruges hårdt og i områder med mange klipper og store sten, så kan det være en fordel at montere Skid Plates på skrogets for og agterkøl. Skid Plates monteres på kølens for- og agterender, sådan at kanoens mest udsatte punkter bliver ekstra beskyttet mod slag og sammenstød med sten og klipper.
Nova Craft Skid Plates monteres på kanoen fra fabrikken, og de er lavet at filtet Aramid fibre. Monteringen sker med en speciel resin og bliver farvet, så de matcher kanoens farve.
Skid Plates kan kun monteres på fiberkanoer.

 

Kneeling Thwart

Padler du regelmæssigt din tandemkano solo, og er det ikke en kano med symmetrisk skrog som en Prospector, så kan du med fordel montere en Kneeling Thwart. En Kneeling Thwart monteres mellem bagerste sæde og bæreåget, og formålet er at flytte padlerens vægt ind mod midten af kanoen, når den padles solo. Dermed opnår man en lettere og mere effektiv padling. Det er den samme effekt, man får i kanoer med symmetriske skrog, hvor man vender kanoen ”den forkerte vej” og sidder på forsædet med ansigtet vendt mod bagenden. I en asymmetrisk kano er en Kneeling Thwart den rigtige løsning.

 

Two-Tone Color

Skal kanoen have et mere specielt udtryk, så kan du på alle fiberkanoerne vælge at få den i Two-Tone Color, hvor den del af skroget, der er under vandlinjen, har en anden farve end resten af skroget. Udover det anderledes udtryk som kanoen får, så har det også en praktisk fordel. Vil du have en kano i en mørk farve, men ønsker ikke at ridser skal være alt for synlige, så kan du vælge en lys farve til. Så vil ridser og skrammer ikke ses så tydeligt.
Er man ekstra canadofil, så er kombinationen Red/Desert White meget populær.

 

Farver på fiberkanoer

På alle fiberkanoerne fra Nova Craft er det muligt at bestille din nye kano i en bestemt farve, uanset om du vil have en kano, der er så lidt synlig i naturen som muligt, eller den skal matche resten af dit udstyr. Valget er dit.

 

Custom Spray Deck

Hører du blandt de seriøse ekspeditionspadlere, så er et kanoovertræk en nødvendighed. Det sikrer at vandet bliver holdt ude af kanoen, når bølgerne går højt på de store søer, eller når din fuldt lastede kano dykker næsen ned i vandet på flodens vandfald.

Custom Spray Skirt bliver produceret af North Water specifikt til Nova Craft’s kanoer, så de passer 100% perfekt. Overtrækket kan enten bestilles til eftermontering til en Nova Craft kano, eller det kan leveres monteret på en ny kano direkte fra Nova Craft.

 

Når du bestiller en speciel kano fra Nova Craft Canoe

Ønsker du en helt særlig kano, enten med specielle farver eller med ekstra detaljer, så skal du være opmærksom på, at der er væsentlig længere leveringstid. Dette skyldes at kanoerne skal produceres efter dine ønsker, og at der er en ikke uvæsentlig transporttid.

Så bestil din drømmekano i god tid, til gengæld lover vi, at den er værd at vente på.

 

 

 

Bjørn Kajak 03/12/2020

Kanon kano, fedt udvalg I har. Vi bruger dne nu i åen som jeg viste dig Ole, det er bare hygge med sådan en plast kajak

Tilføj anmeldelse:
spacer